Bij het videofragment
Bij dit videofragment schetsen we eerst de context van het spel. Daarna leggen we je een aantal kijkvragen voor en nodigen we je uit om een relatie te leggen met je eigen praktijk.
Context
Voordat de kinderen gaan spelen, voert Julie een gesprekje met ze. Er wordt vooraf een spelplan gemaakt: doktertje spelen. Julie helpt de kinderen om het spel te structureren door naar de rolverdeling te vragen. De meisjes spreken af dat ze om beurten de dokter mogen zijn. Maar ook grote zus.
De setting van een dokter met een patiënt vraagt altijd om communicatie. De afspraken vooraf helpen de kinderen om dat spelverhaal samen te spelen. Die structuur geeft de kinderen houvast voor de communicatie met elkaar, vanuit hun rol.
Bij de dokterstafel is Hayfa tegelijkertijd grote zus en de dokter. Meysem (midden) is ook dokter. Alisa is de moeder van de zieke baby.
Kijkvragen
- Zie je hoeveel interactie tussen de drie rollen de setting uitlokt? In hoeverre ondersteunen de drie kinderen hun interactie al met taal?
- Op welke manier lokt Julie de kinderen voorafgaand aan het spel uit om te verwoorden wat ze willen spelen?
- Hoor je hoe Hayfa tijdens het spel nog eens aangeeft welke rol(len) ze aanneemt?
- Zie je hoe Julie aan het eind van het filmpje het spelverhaal van de kinderen een vervolg geeft door hen te vragen hoe het nu is met de baby? Zie je dat ze hiermee een nieuwe situatie creëert waarin mensen taal nodig hebben met elkaar?
Samen doordenken
- Welke spelverhalen van de kinderen in jouw groep roepen vanzelf onderlinge communicatie op? Waar kun jij dit nog versterken?
- Wat levert het op wanneer je de kinderen laat vertellen wat ze hebben meegemaakt in hun spel?