Observeer eerst goed waar de kinderen mee bezig zijn in hun spel voordat je mee gaat spelen.
Verkennen is even stilstaan, kijken en luisteren naar wat het kind zegt en doet. Je kunt alvast bij het kind gaan zitten, maar observeren kan ook van een afstandje.
Je onderzoekt waar het kind mee bezig is: Wat doet het met de materialen? Waar gaat precies zijn of haar aandacht naar uit, wat vind het interessant? Lijkt het kind een plannetje te hebben of is het vooral de materialen aan het verkennen? Maakt het kind speelgeluiden, of wat zegt het? Wat probeert het kind in zijn spel? Hoe betrokken is het kind op het spel en hoe gericht is het op andere kinderen?
Meespelen met kinderen biedt kansen om de kwaliteit van spel en taal te verhogen en daarmee de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Maar als je jouw inbreng niet zorgvuldig afstemt op de interesses van de kinderen en op de betekenissen die zij zelf in hun spel leggen, kan je juist hun spel en betrokkenheid verstoren.